Szkoła wiosenna Centrum Studiów Mediewistycznych

W dniach 7–11 kwietnia 2025 r. w Bibliotece Uniwersyteckiej we Wrocławiu odbyła się pierwsza edycja międzynarodowej Szkoły Wiosennej, poświęconej działalności skrybów z klasztoru kanoników regularnych św. Augustyna w Żaganiu w drugiej połowie XV wieku. Wydarzenie odbyło się pod angielskim tytułem: The Scribes of the Żagań Monastery in the Second Half of the Fifteenth Century.

Szkoła została zorganizowana wspólnie przez Bibliotekę Uniwersytecką we Wrocławiu, Centrum Studiów Mediewistycznych w Lublinie oraz Wydział Filozoficzny Uniwersytetu Karola w Pradze. Uczestnikami byli doktoranci z Austrii, Czech, Francji, Niemiec, Polski, Słowacji, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Węgier. Wszystkie zajęcia odbywały się w języku angielskim i były prowadzone przez pracowników Oddziału Rękopisów BUWr oraz zaproszonych ekspertów z CSM i innych instytucji naukowych.

Szkoła Wiosenna powstała z inicjatywy prof. Lucie Doležalovej z Uniwersytetu Karola w Pradze – członkini Rady Naukowej Centrum Mediewistycznych Studiów w Pradze – i była odpowiedzią na potrzebę stworzenia intensywnego, międzynarodowego formatu szkoleniowego dla młodych badaczy rękopisów. Koordynatorem całego przedsięwzięcia był dr Adam Poznański – asystent badawczy w CSM i pracownik BUWr.

Część uczestników związana była z międzynarodowym projektem badawczym prof. Doležalovej pt. THEEND. Innovation and Inertia: The End of Medieval Scribes, a ich udział w wydarzeniu został dofinansowany w ramach programu NAWA PROM.

Uczestnicy wzięli udział w intensywnych warsztatach obejmujących:

  • wykłady poświęcone późnośredniowiecznym skrybom funkcjonującym już w epoce druku,
  • prezentacje na temat średniowiecznych opraw i ich znaczenia dla badań proweniencyjnych,
  • zajęcia z wykorzystania baz danych w badaniach prozopograficznych,
  • wykłady o historii opactwa żagańskiego i losach jego biblioteki.

Najważniejszym elementem Szkoły była praca z oryginalnymi rękopisami ze zbiorów BUWr. Uczestnicy, podzieleni na siedem zespołów badawczych, analizowali kodeksy pochodzące z Żagania. Ich zadaniem było m.in.:

  • odczytywanie kolofonów (podpisów skrybów),
  • identyfikacja pisarzy i zbieranie informacji na ich temat,
  • analiza opraw i znaków wodnych w papierze (filigranów).

Podsumowaniem intensywnych prac była sesja prezentacyjna, podczas której każda z grup zaprezentowała wyniki swoich badań. Efekty ich pracy spotkały się z dużym uznaniem prowadzących. Prof. Wojciech Mrozowicz z zespołu kodykologicznego stwierdził z przekonaniem: „Jestem spokojny o swoich sukcesorów.”

Na zakończenie uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy w języku łacińskim oraz wzięli udział w wycieczce po wrocławskim Starym Mieście, połączonej ze zwiedzaniem Gmachu Głównego Uniwersytetu Wrocławskiego.

Program

Galeria

Fot. Grzegorz Pawlik/BUWr

Scroll to Top